Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Friday, March 4, 2016

Warna-Warna Kehidupanku 2

Sejak malam itu, hati aku jadi tak tenang. Lama aku menanti kemunculannya pada malam seterusnya. Tapi hampa. Dia tak muncul tapi berita yang cuba aku elak yang datang bertandang. Pada ketika itu, baru aku tau dia rupanya menghidap penyakit barah otak. Astaghfirullahal a'zim..aku hanya mampu menyedekahkan dia dengan Al-Fatihah di samping mendoakan agar dia ditempatkan dalam kalangan orang beriman..insyaAllah..Ingatan yang sangat kuat kepada arwah membuat aku terasa ingin menulis. Aku mengeluarkan buku nota kecil dan sebatang pen yang sentiasa ku bawa kemana-mana..Aku memandang sekilas sekelilingku..
Gadis manis itu
Masih mampu tersenyum ceria
Menyembunyikan luka di dada
Tanpa membuat sesiapa curiga

Gadis manis itu
Berikan bahagia pada semua
Tanpa memikirkan siapa dia atau mereka
Baginya semua adalah keluarga

Gadis manis itu
Dalam hatinya seribu rahsia
Tidak mampu dicungkil oleh sesiapa
Kerna baginya itu adalah haknya
Berkongsi dengan orang tertentu sahaja

Gadis manis itu
Hatinya selembut sutera
Gayanya indah bersahaja
Keikhlasan menemani setiap langkahnya

Dalam diam..
Hati gadis itu melakar derita
Namun tidak pernah di khabar pada semua
Dilabuhkan doanya buat Sang Pencipta
Kerana dia yakin dengan kekuasaan Yang Maha Esa
Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya
Hikmah yang tersembunyi di alam nyata
Hanya diketahui pabila tiba masanya

Gadis manis itu
Mula berbicara
Wahai penghuni dunia
Jangan pernah rasa sangsi dan curiga
Yakinlah rahmat Allah di mana-mana
Menemani kita sepanjang masa
Tanpa mengira siapa kita

Penulisanku terhenti disitu. Kosentrasiku diganggu oleh esak tangis seseorang. Mata ku mula melilau ke kanan dan kiri untuk mencari dari arah mana bunyi esakan itu datang. Di bawah sebuah pohon rendang kelihatan seorang budak kecil, tanpa sedar kakiku melangkah mendekati budak itu.

"Adik..kenapa adik nangis ni?" lembut aku bertanya.


"Kapal Afham tenggelam..dah tak de.."katanya diiringi deraian air mata sambil jarinya menunjuk ke arah tempat kapalnya tenggelam mungkin. Otakku mula memproses kata yang sesuai agar mudah difahami oleh seorang anak kecil seperti Afham.

"Afham.."Aku kira itu namanya memandangkan dia membahasakan dirinya sebagai Afham tadi. Perlahan aku menggamitnya agar duduk di pangkuanku. Terpinga-pinga dia mengikut arahanku. Aku tersenyum.

"Adik pernah dengar tak, setiap apa yang ada di muka bumi ni hanya pinjamanNya sahaja..sampai suatu masa nanti ia akan pulang pada penciptaNya. Adik faham tak?"mengangguk dia mendengar bicaraku. Apa mungkin bisa dia mengerti?

"Tapi setiap yang hilang itu pasti ada penggantinya.."sambung seseorang dari belakangku. Aku menoleh. Afham tersenyum senang.

"Ibuuuu.."Afham memanggil wanita itu ibu?oh..mungkin ibunya. Afham segera memeluk ibunya.


"Terima kasih tengokkan anak akak..risau akak tengok dia tak de tadi.."

"Takpe kak..tanggungjawab sesama muslim..insyaAllah.."Aku meminta diri kemudiannya. Bimbang terlewat sampai kerumah nanti.

Sepanjang perjalanan pulang, aku mula memikirkan kata-kata yang telah aku ucapkan pada Afham tadi. Ya! Kata-kata itu lebih tepat ditujukan pada diriku sebenarnya. Aku harus kuat!




No comments:

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...