Word Of The Day

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi..

Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari yang mengiringi...

Bukan mudah memiliki mutiara kasih..

Tanpa diselami lubuk hati nurani ke dasar rasa yang paling dalam...

Friday, March 4, 2016

Warna-Warna Kehidupanku 3

Tiga bulan sudah berlalu semenjak peristiwa itu,

Deringan telefon bimbitku seawal jam 8 pagi benar-benar melahirkan rasa hairan di benakku. Tertanya-tanya siapa yang menghubungi..'Mak?'

"Assalamualaikum..Hello.."

"Waalaikumussalam..Qila.."

"Ye mak..nape mak??Mak sihat tak??"

"Mak sihat alhamdulillah..jangan risau..Mak ada sesuatu nak disampaikan ni.." Jantungku mule berdegup dengan kelajuan yang luar biasa.

"Ada yang mengkhitbah Qila semalam. Abah dah setuju." Aku menarik nafas dan menghembusnya perlahan..

"Ouh..ok.."

"Qila ok ke?"

"InsyaAllah..baik untuk mak and abah..baiklah untuk Qila..dah tentukan ke walimahnya?"
"InsyaAllah masa Qila habis pengajian nanti.."habis study?aku sekarang dah semester akhir dah pun..huhuhu..

"Tak cepat sangat ke?"

"InsyaAllah semuanya bisa diatur." Akhirnya kata putus dicapai.

Aku melalui sisa-sisa pengajianku seperti biasa. Seolah-olah tiada apa yang berlaku semalam. Seolah-olah tiada apa yang aku dengar hari ini dan seolah-olah tiada apa yang menantiku pada hari esok. Tapi di saat aku meninggalkan dewan peperiksaan pada hari terakhir aku disitu. Segala-gala yang telah berlalu dan mungkin yang akan berlaku menerjah.

"Qila..dah siap kemas?" tiba-tiba Ma bertanya padaku. Entah bile masa dia berada dalam bilik ni.


"Eh..belom..hehe.."

"Ko ni kenapa? Tiba-tiba termenung je."

"Tak de ape la..hehe..hakuna matata my dear.."


"Yela tu.."


"Ma..andai ko kena jadi isteri pada seseorang yang kau tak kenali..apa yang kau rasa?""Pelik..tapi insyaAllah ada hikmahnya. Aku mungkin akan cuba menjadi isteri yang baik buat suamiku walau siapa pun dia. Sekurang-kurangnya aku diberi kesempatan untuk merasai nikmat berumah tangga.."

"Kesempatan merasai nikmat berumah tangga? Maksud ko?"

"Bukankah ada hadis yang mengatakan jika seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa pada bulannya, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, nescaya dia boleh masuk syurga dari mana-mana pintu yang dia inginkan.." oh..aku pernah mendengar tentang ini. Senyuman terukir dibibir. Adakah aku diberi kesempatan itu?


No comments:

One's For All..All for One

Salam Perkenalan

Ingatan Buat Diri Yang Sering Alpa

Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah...


Tika tangan ini letih menggapai cita-cita, maka berdoalah...


Tika bahu tidak kuasa memikul amanah, maka bersujudlah...


Ikhlaskan semuanya dan dekatilah Allah S.W.T


Agar tunduk di saat yang lain angkuh...


Agar teguh di saat yang lain runtuh...


Agar tegar di saat yang lain terlempar...